Spotkanie na temat bezpieczeństwa |
Publikujemy poniżej treść artykułu ze strony Urzędu m. st. Warszawy:
W dniu 4 grudnia przedstawiciel Delegatury Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa w Dzielnicy Mokotów wraz z funkcjonariuszami Policji z Wydziału Prewencji KRP Warszawa II, wzięli udział w spotkaniu z uczniami Technikum Ekonomicznym nr 8 przy ul. F. J. Curie 13.
Przedstawiciel Delegatury SCB w Dzielnicy Mokotów wraz z policjantami przeprowadzili spotkanie z uczniami na temat bezpieczeństwa i omówili informator pn. „Seniorze. Babciu. Dziadku... Nie daj się oszukać. Bądź bezpieczny!”.
Spotkanie miało charakter pogadanki. Jego celem było zapoznanie młodzieży szkolnej z problematyką oszustw, które występują na co dzień i dotyczą osób starszych. Uczniowie mogli dowiedzieć się z jakimi problemami mają do czynienia seniorzy w codziennym życiu oraz jakich metod używają oszuści, żeby wyłudzić od nich pieniądze. Oprócz tego, na spotkaniu zostały omówione działania, które podejmuje Policja, by chronić starsze osoby przed przestępcami. Prowadzący podpowiedzieli też, jak zachować się, kiedy nieznajoma osoba dzwoni i prosi o przekazanie pieniędzy:
- natychmiast trzeba się rozłączyć;
- zadzwonić do najbliższej osoby;
- powiadomić funkcjonariuszy Policji o próbie wyłudzenia pieniędzy przez oszustów.
Policjant podczas pogadanki z uczniami omówił także niebezpieczeństwa związane z fałszywymi linkami, które stosują oszuści celem dokonania oszustwa finansowego lub kradzieży naszej tożsamości. Przestępcy często posługują się wiadomościami phishingowymi, zazwyczaj w formie SMS-ów, aby podszywać się pod różne instytucje i straszyć nieświadome osoby rzekomymi nieuregulowanymi opłatami. W tym celu do wiadomości dodają linki kierujące do fałszywych bramek do płatności.
Ponadto uczniowie zostali zapoznani ze stanem bezpieczeństwa w miejscu ich zamieszkania. Omówiono także to, jak mogą ustrzec się przed nagłymi, niebezpiecznymi zdarzeniami. Prowadzący przypomnieli o zasadach bezpieczeństwa w miejscach publicznych i w ruchu drogowym. Opowiedzieli też jaka jest różnica pomiędzy Europejskim Numerem Alarmowym 112 a Miejskim Centrum Kontaktu Warszawa 19115.
Podczas spotkania uczniowie często zadawali pytania i dzielili się wiedzą o tym, w jaki sposób przyczyniają się do poprawy własnego bezpieczeństwa oraz jak pomagają seniorom. Na zakończenie spotkania przekazano uczniom informatory pn. „Seniorze. Babciu, Dziadku....Nie daj się oszukać. Bądź bezpieczny!”, opaski odblaskowe i ulotki na temat oszustw przygotowane przez Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa Urzędu m.st. Warszawy.